کلکسیون جامع ارگونومی تایپ و اصول درست تایپ کردن

در ادامه موضوع بسیار حائز اهمیت بهداشت و ایمنی شغلی هنگام استفاده از رایانه تحت عنوان اصول ارگونومی تایپ و در پیشبرد هدف سلامت جسمی و روانی  تایپیست ها و کاربران عزیز در زمان ارتباط با رایانه بر آن شدیم تا با ارائه تتمه و الحاقیه این موضوع قابل تامل به تحقق و رعایت این اصول و در نتیجه به سلامتی شما نزدیک تر شویم.

از جمله مشکلات عدیده استفاده طولانی مدت از رایانه می توان به موارد زیر اشاره کرد که در این مقاله سعی بر آن شده که به تعدادی از این مشکلات پیشنهاد های علمی و صحیح جهت کاستن آنها داده شود:

مبلمان نامناسب، درد قسمت های عضلانی و غضروفی و استخوانی، فشار چشم، میز و صندلی نامناسب، تهویه و رطوبت نا مناسب، نور دهی نامناسب، سیستم فاقد اصول استاندارد، حساسیت های پوستی، فشار های روانی، درد مچ دست و آرنج و...

کم بودن فاصله چشم با مانیتور یا صفحه نایش در زمان استفاده از رایانه به خصوص در صورت طولانی شدن زمان کار با سیستم بی تردید بروز بیماری های چشمی جدی و قابل ملاحظه و حتی جراحت چشم را در پی خواهد داشت لذا باید به مواردی چون تنظیم نور و تمرین ماهیچه چشم توجه  داشت بدین جزییات که محیط کار با رایانه نباید کم نور یا پر نور باشد تا از آسیب رسانی به چشم جلوگیری شود گرچه به استفاده از صفحه نمایش های نو و تازه به بازار وارد شده ای که ساختاری بهتر با اشعه کمتر که از ساختار کم ضرر تری ساخته و با رعایت بسیاری از امور پرداخته شده اند توصیه می شود، که این امر به وضوح از خستگی ماهیچه چشم می کاهد. همچنین در رابطه با چشم توصیه می شود در هر ده دقیقه استراحتی به چشمان داده شود و به مدت ده ثانیه بسته شوند و بلافاصله از تمرین تمرکز به طول سی ثانیه روی نقاط یا اجسام دور استفاده شود تا تقلیل و کاهش آسیب های مربوط به چشم به ارمغان بیاید. اگر فردی عینکی هستید تلاش کنید که زاویه مانیتور یا صفحه نمایش را به سمت بالا تنظیم کنید تا نمایشگر اغلب با قسمت پایینی عینک شما دیده شود.

از مبلمان و میز و صندلی و تجهیزات کامپیوتری اعم از ماوس و کیبورد نامناسب استفاده نشود و سعی شود که با توجه به نکات دقیقی که در مقاله قبلی ذکر شدند این وسایل را به نحو احسن فراهم نمود چرا که درد آرنج و پشت و کمر و پشت گردن و شانه ها و قسمت های مختلف پا و مچ دست جدی به شمار می رود، در این باره به نکات زیر توجه نمایید:

همیشه به نشستن خود دقت داشته باشید، صاف بنشینید و همچنین بدن خود را سیخ نکنید و راحت بنشینید و همچنین خم نشوید.

مچ دست خود را به هیچ وجه به بالا یا پایین خم نکنید زیرا که کارشناسان درد دست را از جدی ترین درد ها به حساب می آورند و در صورت بروز درد در دستان سفارش به مراجعه به پزشک متخصص اعصاب می کنند، توصیه می شود که تا جایی که امکان دارد از صفحه کلید جهت انجام کار هایی مانند کلیک راست و.. استفاده کنید و  موس هایی با سایز مناسب به کار بگیرید.اگر تایپیست هستید ضمن پیشنهاد به تقویت سرعت تایپ جهت کاهش زمان نشستن و استفاده از رایانه همچنین سفارش به عدم تکیه دادن مچ دست به صفحه نمایش و از خم کردن مچ دست با هر زاویه به هرسو نیز خودداری فرمایید. ورزش های مختلف مربوط به مچ را هر نیم ساعت یکبار انجام دهید و به خود و دستان خود استراحت های هرچند کوتاه دهید. در نظر داشته باشید که روی صفحه کلید کمتر فشار بیاورید و ملایم تر از آن استفاده کنید و حتما با کار با هر دو دست خود برای تایپ به سلامت خود کمک کنید.

کارشناسان بر این عقیده اند که کار با رایانه موجب تراشا شدن استرس و فشار های مختلف روانی فکری و عصبی می شود و این موضوع برای کسانی که بیماری پوستی دارند "با توجه به اینکه موارد ذکر شده روی تغییرات هورمونی پوست مانند تیروکسین و پرولاکتین و مشکلات پوستی متنوع به طور مستقیم اثر بخشند" مضر می باشد، لذا به رعایت تهویه نوردهی و رطوبت مناسب دقت کنید.